23. Singapore/Maleisië 01apr – 16apr / Singapore, Melaka, Kuala Lumpur, Taman Negara, Cameron Highlands

Singapore, I love it! Een land/stad waar overal over nagedacht is, voor alles regeltjes zijn en alles perfect georganiseerd is. Zo hebben ze oa het beste metro netwerk dat ik ooit gezien heb, waardoor het ideaal en super makkelijk is om de hele stad door te gaan. De keerzijde van dit alles is wel dat Singapore qua prijs niet onder doet voor de Westerse wereld. Na mijn 9 maanden in Azië, waar alles spot goedkoop is, viel dit dus wel even tegen. Ik geloof dat ik de eerste middag al wel 10x met grote geschrokken ogen had gezegd, omg dit is zo duur!! Dus maar besloten even 3 dagen niet op het geld te letten en gewoon te doen wat ik wilde doen.

De eerste avond met 2 andere meiden naar de bar in het Raffles hotel geweest, dit is de plek waar de beroemde ‘Singapore Sling’ cocktail ooit is uitgevonden. De serveerster vraagt uit beleefdheid nog wat je wilt, maar iedereen komt daar natuurlijk maar voor een reden… Dit was tevens de duurste cocktail die ik ooit gedronken heb en zal drinken (sorry, ik weet het ik zou het er niet over hebben :p), zo’n €23 denk ik… Op de tafels stonden zakken pelpinda’s, en het was de bedoeling dat je de schillen gewoon op de grond gooide. Moet zeggen dat voelt heel maf in zo’n chique zaak een grond vol schillen, maar we hebben het er gul van genomen om het geld er nog een beetje uit te halen haha.

De volgende dag gingen we naar de Universal Studios, een pretpark vol achtbanen, kastelen etc zoals wij dat ook kennen. Het voelde zo modern en western aan dat er zelfs 1 seconde door m’n hoofd ging: wat een hoop Aziaten hier zeg… Kijken of ik in Nederland straks ook denk wat doen al die blanken toch hier :p Maar goed, een dagje heerlijk genoten in ieder geval!!

Laughing

Verder is Singapore een stad van uitersten, enerzijds heb je koloniale gebouwen, Chinatown en Little India, waar je je in een heel ander land waant. Aan de andere kant heb je de moderne, hoge gebouwen waar Singapore om bekend staat. Ik ben in de Singapore Flyer geweest, het grootste reuzenrad ter wereld, vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de stad, heb het bizarre Marina Bay Sands hotel gezien (3 torens, met bovenop een soort boot!) en het Gardens by the Bay park, met zijn waanzinnig geconstrueerde ‘bomen’. Het is allemaal erg lastig uitleggen, dus daarvoor moeten jullie de foto’s maar kijken!

Smile
’S avonds is er in het water voor het hotel nog een prachtige show met licht en fontijnen waar van alles op geprojecteerd wordt en de Gardens by the Bay hebben een muziek/licht show, met allemaal bekende musical nummers, geweldig!!
Laughing
Ik vond Singapore zeer zeker de moeite waard en vind het dan ook niet erg om er aan het eind van mijn trip ook nog 1 nachtje te verblijven voor ik naar het vliegveld ga!

Vervolgens door naar mijn laatste land, Maleisië, naar de plaats Melaka. Een klein pittoresk plaatsje, goed om een dag door heen te wandelen, helemaal doordat het allerlei Nederlandse invloeden heeft. Maar het grappigste aan dit plaatsje zijn toch wel de gepimpte fiets riksjas, allemaal in Disney achtige thema’s, giga kitsch en het liefst nog met luide muziek uit de boxen. Ik kon natuurlijk niet achterblijven en heb ook een ritje gemaakt in een zuurstok roze met Hello Kitty haha!

Laughing

Na zo enthousiast te zijn over Singapore, vond ik Kuala Lumpur wat tegenvallen.. Het heeft natuurlijk best wel wat moois, de bekende Twin Towers, moskeeën, chinatown en de Batu Caves. Maar ik vond het vooral heel grauw, de hele stad is een grote bouwput en het metro/trein/monorail netwerk is maar verwarrend. Buiten dat is het ook niet te harde heet, doordat de warmte blijft hangen en het heel erg broeierig is. Wat vooral leuk was is dat ik erg gezellige mensen heb ontmoet in het hostel. Zo hebben we de eerste avond een bar gevonden met buckets. Voor het geval ik het na Thailand alweer vergeten was, merkte ik de volgende ochtend hoe dodelijk ze kunnen zij haha. Na zo’n 1,5 maand amper alcohol drinken en om 10 uur naar bed had oma wel even een dagje nodig om hiervan bij te komen :p Daarnaast zijn we nog naar de film Jungle Book geweest (jaja, gewoon eerder dan in Nederland!) en naar de skybar met uitzicht op de Twin Towers. Ook nog zo’n grappig verhaal trouwens, op zoek naar een taxi die ons naar de skybar wilde brengen, stopte er een local die we 2 tellen bij ons hostel gesproken hadden en die zei stap in ik breng jullie wel, taxi is veels te duur joh! Super aardig natuurlijk, dus wij hem meegevraagd naar boven, vond ie helemaal geweldig met die blanken mee. Na van het uitzicht genoten te hebben en een (wederom heel duur) drankje, gingen we maar weer naar de goedkopere bucket plaats. In de auto onderweg daar naar toe dacht ik ineens he dat klinkt als een bekend deuntje.. Zei de man, kijk ik heb Nederlandse muziek, want ik wil heel graag Nederlands leren. Zat ik dan hoor midden in de nacht in Kuala Lumpur in de auto van een willekeurige vent mee te zingen met Guus Meeuwis!!

Laughing
De rest van de auto was helaas niet zo’n fan van Nederlandse muziek, of het moet aan mijn zangkwaliteiten liggen, maar dat kan ik me niet voorstellen! :p

Als ik dacht dat het nog niet warm genoeg was, ging ik vervolgens naar de jungle van Taman Negara. De entree voor het national park was maar zo’n 1,5 euro, maar ik heb wel vrijwillig bijgedragen aan het irrigatiesysteem, door elk plantje persoonlijk van wat vocht te voorzien. Ik heb een dag door de jungle gehiked en was werkelijk waar doorweekt, m’n shirt was natter dan het ooit in de wasmachine zou worden en de druppels vielen constant van m’n hoofd, niet normaal gewoon! Het park is mooi, maar uiteindelijk zijn het alleen maar bomen en vooral heeel veel mieren, echt in alle soorten, maten en kolonies, dus voor mij was 1 dag wel genoeg.

Na deze hitte was het een enorme verademing om naar de Cameron Highlands te gaan, een plek in de bergen, met een heerlijk temperatuurtje. Ik wist gewoon niet meer hoe het voelde om een droog shirt aan te hebben en geen vastgeplakt haar, heel gek… Maar goed, ik heb hier een tour van een halve dag gedaan, oa naar de theevelden, aardbeien plantages, bijen farm en vlinder & reptielen farm. Het was leuk, behalve dat we overal gewoon gedropt werden en geen rondleiding/uitleg of wat dan ook kregen. Dus hebben we ons vooral vermaakt met het eten en drinken van thee, honing en allerlei varianten in aardbeiensmaak (sap, ijs, met chocola.. jammie jammie!)

Hierna ga ik alleen nog naar Penang (Georgetown) en de eilanden Langkawi, Perhentian en Tioman, ik moet natuurlijk wel helemaal uitgerust en met een lekker kleurtje terug komen!!

Cool
Volgende keer zal ik jullie dan nog 1x verblijden met wat jaloersmakende verhalen en foto’s!

Liefs, Claudia

Ps. Foto’s staan onder de kopjes Singapore & Maleisië

Reacties

Reacties

Myriam

Hey Claudia, je verhaal en foto's neigen al meer naar de westerse leefstijl, met hier en daar een uitzondering. Maar toch !! Zo kom je alwel meer in ons cultuurtje. Maar vrees dat de overstap naar je belevingswereld daar naar hier, straks weer toch wel even wennen zal zijn !!
Nog maar niet aan denken, denk ik en eerst genieten van je eilanden trip. En ja kom maar lekker gebruind en uitgerust terug !!! Gun ik je hoor !! hihi. GENIET ervan !! Knuf, Myriam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!