22. Maleisisch Borneo/Brunei 18mar – 31mar / Miri, Bandar Seri Begawan, Kota Kinabalu, Sandakan, Kinabatangan

Even niet helemaal in chronologische volgorde, maar laat ik beginnen met Brunei. Ik zal het jullie niet kwalijk nemen als je bij het horen van dit land denkt huh hoe/wat/waar?? Ik had namelijk ook geen idee, tot ik me in Borneo ging verdiepen en zag dat er midden in nog een piepklein landje verscholen lag. Dus ja, nu ik toch in de buurt was, kon ik net zo goed even een bezoekje brengen! Ik ben alleen 2 dagen in de hoofdstad geweest, Bandar Seri Begawan (ook wel BSB), waarmee je ook wel het belangrijkste gezien hebt. Ik vond het zeker de moeite waard, het land is namelijk zo anders dan alle andere die ik tot nu toe gezien heb. Om te beginnen heeft het land een sultan, die ook overal aanbeden wordt. Er is oa een museum over/voor hem, schoentjes uit bij de ingang en pantoffeltjes aan haha, binnenin vooral veel goud en foto’s van de beste man. Daarnaast is het een stuk moderner, wat je bijvoorbeeld ziet aan het gestructureerde straatbeeld (ik kwam er na een halve dag pas achter dat er voetgangerslichten (!) waren), ook gaat er vanwege de olie (Shell schijnt hier in de buurt een van zn hoofdkwartieren te hebben) behoorlijk wat geld in om, wat je oa kan zien aan de luxere auto’s. Maar de hoogtepunten zijn toch wel de prachtige moskeeën! In tegenstelling tot bv in Istanbul hoef je hier geen hoofddoek op als je naar binnen gaat, maar wel een lang zwart gewaad/jurk/jas achtig iets (gelukkig helemaal niet warm…).

In Borneo was Sandakan en omgeving voor mij het hoogtepunt. Hier heb ik een dag een bezoek gebracht aan de plaats Sepilok, waar ik de Orang Oetans en Sun beren opvangen heb bezocht. Deze centra vangen dieren op en stomen ze klaar om weer terug te gaan naar het wild. De apen leven in een groot stuk bos waar ze vrij hun gang kunnen gaan, wel wordt er nog 2x per dag gevoerd, mochten ze zelf nog niet genoeg gevonden hebben. Het is dus geen garantie dat er op deze momenten ook apen komen, maar gelukkig was dit bij mij wel het geval. Ahh en ik houd van aapjes!!

Laughing
Ze halen de hele tijd van alles uit, doen gekke kunstjes, echt ik kan er uren naar blijven kijken! Voor de liefhebbers heb ik er een zooitje foto’s van geupload, zodat jullie mee kunnen genieten! Ook een foto gemaakt bij de allerkleinsten, waarbij een Orang Oetan hand in hand met een verzorgster naar de juiste plek geloodst werd. Je begrijpt, dat heeft vanaf nu ook een plaatsje gekregen op mijn (niet bestaande) bucketlist; ik wil ook hand in hand lopen met een Orang Oetan!!
Laughing
De Sun beren waren ook echt super schattig, ook daar had ik er zo eentje van mee willen nemen! Doordat het midden op de dag was en dus behoorlijk warm waren deze alleen niet erg actief, op wat graven naar termieten na.

Daarna heb ik een 3-daagse rivier/jungle tour gedaan naar Kinabatangan. Ik dacht dat wordt weer even 2 nachten afzien, tot we daar aankwamen en het een prachtige lodge aan de rivier bleek te zijn, met een goed bed, een geweldige warme stortdouche en 3x per dag een heerlijk buffet! Tijdens deze dagen was er 4x een boottocht (waarvan 2 om 6 uur ’s ochtends Zzzz..), waarbij het de kunst was om dieren te spotten. Meestal ging dat zo, de gids kwam heel enthousiast naar ons toe, ‘kijk daar een kilometer verderop, derde boom, achter die blaadjes, daar zit een Orang Oetan!’. Uhu, nou is dit voor een normaal mens al een opgave, maar met die ogen van mij is dat natuurlijk een kansloze missie haha. Ik vind nou niet echt dat ik kan zeggen dat ik ze hier ‘gezien’ heb. We hebben uiteindelijk wel heel veel andere soorten apen van dichtbij kunnen zien, oa de neusapen en man man wat zijn die lelijk (sorry lieve aapjes),met een of ander aanhangsel aan hun gezicht hangend. Verder hebben we in de vroege ochtenden nog reusachtige krokodillen van een metertje of 3/4 gezien en een hele hoop vogels. Tja dat is dus ook zoiets waar ik persoonlijk vrij weinig interesse voor op kan wekken, om een half uur stil te staan om naar een vogeltje van 10cm te kijken…

Samen met nog een gezellig Duits stel waren wij de enige die voor 3 dagen gekozen hadden en dan zat er ook een wandeling in het pakket. En wat zelden of nooit gebeurd zo midden op de dag, gebeurde bij ons dus wel, op een gegeven moment kwam er een Orang Oetan vlak boven ons door de bomen slingeren, echt wauw om dit prachtige dier zo goed te kunnen zien in het wild (in plaats van die oranje vlek daar een kilometer verderop)!! Er waren ook nog 2 optionele avondwandelingen, nou die ik heb dus even geskipt :p Zodra het donker werd kwamen er namelijk een partij vliegende/kruipende beestjes tevoorschijn iehh!! Vooral vliegende torretjes waren massaal aanwezig, waardoor ook de aapjes rond de accommodatie te vinden waren die deze lekker hapjes probeerden te vangen. Dit was dan wel weer leuk, maar betekende wel schoenen ’s nachts mee naar binnen, anders kon je de volgende dag alle bomen af gaan zoeken… Het hoogtepunt van de wandeling bleek ook een kikker een 3 slapende vogels te zijn, dus daar had ik weinig spijt van. Het stuk van de eetruimte naar het slaapblokhutje was voor mij al meer dan genoeg avondwandeling!

Naast jungle en apen heeft Borneo ook een aantal grote, moderne steden met vooral heel veel shopping malls! Zulke moderniteit na een land als Myanmar is wel ff omschakelen. Ook merk ik als ik nu in zo’n shopping mall loop of in een mega supermarkt dat ik heel erg veel zin krijg in de simpelste dingen als boodschappen doen, koken, winkelen etc. Nu het zo voorhanden is en ik het al zo lang moet ‘missen’ speelt dat gevoel steeds meer op. ‘Gelukkig’ is het echter nog maar 5 weken tot ik dat allemaal weer kan gaan doen en vooral iedereen weer zal zien!

Laughing
Maar eerst nog even genieten van het laatste stukje, morgen vlieg ik naar Singapore (zo mogelijk nog moderner!), om daarna af te sluiten met het vaste land van Maleisië.

Liefs, Claudia

Reacties

Reacties

Sonja

Hoi hoi is weer een gezellig verhaal om te lezen. Je hebt weer genoeg gezien. Nu op naar je laatste stuk van je lange reis.
Nog lekker genieten!!!!
Dikke X van ons.

lia rozenberg

Je heb weer mooie dingen gezien. Geniet van je laatste weken. X

Myriam

Hey Claudia, Leuk die afwisseling !! van je ervaringen, dit was dus een dierenspectakel van groot tot klein !!! Lijkt mij ook fantastisch om Oerang-Oetans in het "wild" te zien.
En ja de laatste weken breken aan !!! Nog maar niet aan denken of . . . Nu GENIET vort !!! Dikke knuf !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!