17. Thailand/Cambodja 27dec – 21jan / Koh Phi Phi, Bangkok, Siem Reap, Phnom Penh, Sihanoukville

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste blog, maar er is weer genoeg gebeurd om over te schrijven! Van een dengue virusje, tot brand en ontruiming, skydiven en de komst van paps & mams…

Tussen kerst en oud & nieuw werd ik een week geveld door het dengue virus. Dit wordt net als malaria overbracht door een mug, dus dat kon natuurlijk ook niet uitblijven na zo’n 1000 beten… Gelukkig was het de ‘milde’ variant (hieraan ga je iig niet dood :p), maar het was nog steeds erg irritant! Vooral doordat ik elke dag wakker werd met weer een nieuw symptoom erbij; pijn achter de ogen, koorts, hoofdpijn, (spier)pijn in m’n benen en knieën waardoor ik de trap amper meer af kon, ontiegelijke jeuk aan m’n handen en voeten, vlekken op m’n handen en vermoeidheid. Top dus…

Met oud & nieuw was het ergste gelukkig over, waardoor ik een leuk feestje kon gaan vieren op mijn laatste eiland Koh Phi Phi. Een mooi eiland, zonder verkeer, waar je veel winkeltjes, restaurants en barren hebt. Ik zat in een hostel direct aan het partystrand en het was al snel gezellig met 2 meiden uit m’n kamer. Overdag met oud & nieuw merkte je er eigenlijk nog weinig van, tot begin van de avond het feest bij alle barren op gang kwam. We hadden champagne gekocht voor het moment supreme (waar uiteindelijk alleen mee gespoten is maar goed :p) en toen was het zover, met m’n voeten in het zand aftellen 3/2/1… HAPPY NEW YEAR vanuit Thailand!!! Het feest barstte los en er was zo’n 10min wat vuurwerk te zien. We maakten samen wat foto’s om dit mooie moment vast te leggen, wat locals wilden ook nog met ons op de foto, totdat een jongen uit het hostel langs ons kwam en zei ‘hee kijk ons hostel staat in de fik!’. WAATT?? Wij rennen over dat strand tussen iedereen door. Nu zagen we ‘gelukkig’ al snel dat het de bar naast ons hostel was. Maar grote vlammen sloegen uit het dak en er was toch behoorlijk paniek onder de locals, die heen en weer aan het rennen waren, proberende het vuur uit te krijgen en onder tussen het dak van ons hostel nat aan het spuiten waren om te voorkomen dat het oversloeg. Plus toeristen die hun drankbuckets door aan het geven waren vanuit zee, om zo met wat water bij te kunnen dragen. In ons hostel besloten de meesten toch voor de zekerheid maar spullen te gaan evacueren, je weet immers maar nooit… Hup gooi alles in die backpack en naar buiten, stonden we dan met ons hele hebben en houwen om half 1 ’s nachts op het strand met oud & nieuw! Onder luid applaus hadden ze een half uur later het vuur gedoofd en is ‘alleen maar’ het dak van die ene bar verloren gaan, door het snelle en goede handelen van iedereen, petje af! De partystemming was toen helaas wel weggeëbd, maar het was een memorabele oud & nieuw om nooit te vergeten!!

Op Phi Phi verder nog van het prachtige uitzicht genoten vanaf het viewpoint en een boot/snorkeltrip gedaan. Hierbij oa langs Maya beach gegaan, het strand uit de film The Beach met Leonardo Di Caprio, een grote zeeschildpad gezien vanaf de boot (in het water hebben we hem niet meer kunnen vinden) en nog veel meer moois onder water!

1,5 maand Zuid-Thailand.. Ik heb veel mooie eilanden/stranden gezien en gezellige mensen ontmoet, maar voor mij was het eigenlijk iets te lang (ook dat zand overal wordt je echt hor en dol van). Het is enorm toeristisch, zo krijg je oa stickers op je geplakt bij alles wat je doet (ik voelde me vaak net een kudde schapen, gedreven naar het juiste hokje) en zijn de locals vaker chagrijnig en kortaf. Het is natuurlijk goed voor de economie van het land, maar ik houd toch meer van wat meer lokale ervaringen en back to basic. Ik heb gehoord dat het noorden van Thailand wel een heel anders is, dus daar ben ik erg benieuwd naar!

Daarna ben ik terug gegaan naar Bangkok, van waaruit ik 2 dagtrips heb gedaan naar Ayutthaya en Kanchanaburi. Ayutthaya was vroeger de hoofdstad van Thailand, waar nog veel oude tempels en ruines te vinden zijn. In Kanchanaburi was het hoogtepunt een treinrit over de Birmaspoorlijn, waarbij je oa over de River Kwai bridge rijdt en een gedeelte over een houten brug. Tijdens deze 1,5 durende rit heerlijk in de deuropening gezeten en genoten van het prachtige landschap dat voorbij kwam.

Als laatste heb ik vanuit Bangkok nog iets af kunnen strepen van m’n bucketlist (als ik die zou hebben dan..), ik ben namelijk gaan Skydiven!!

Laughing
Als je eenmaal in de lucht bent gaat het allemaal zo snel, dat je achteraf amper meer weet hoe dat moment voelde. Maar wat was het een gave ervaring!! Als bewijs en herinnering heb ik een erg mooi filmpje meegekregen, ik zal de link onderaan deze blog zetten voor de liefhebbers. (ik hoor dat de link het in Nl niet doet, ik probeer m er later opnieuw op te zetten)

Toen was het eindelijk tijd om naar Cambodja te gaan en m’n ouders daar van het vliegveld te halen! Gewapend met m’n eigen gemaakte welkomstbordje (en uitgelachen door de andere mannen met een bordje..) stond ik klaar en wat was het een fijn weerzien na 6,5 maand!!

Laughing
Het gekke is dat het eigenlijk vanaf de eerste seconde niet gek was, totaal niet alsof we elkaar ruim een half jaar niet gezien hadden!

We begonnen onze trip in Siem Reap, met de eerste middag gelijk een wandelingetje door de stad langs enkele tempels en (avond)markten. Het is erg leuk om te zien hoe zij op dingen reageren die voorbij komen of gebeuren, die ik amper nog zie omdat het zo normaal geworden is. De volgende 2 dagen hebben we het immense tempelcomplex van Angkor bezocht, per tuktuk en als echte Hollanders een dag per fiets. Het complex is enorm en de ene tempel is nog mooier dan de andere (zie foto’s), met als afsluiter de Angkor Wat! De laatste dag om 0415 opgestaan (gaap…) om de zonsopkomst achter de tempel te zien (met nog een paar honderd man), maar het was het waard, wat een mooi plaatje! Daarna richting floating village, zo’n uurtje rijden van de stad. Bij de laatste stop kwam onze tuktuk chauffeur Yen ineens aan met operatiemondkapjes! We kwamen niet meer bij, maar moeten toegeven dat het best handig was, aangezien het laatste stuk alleen maar zandweg was. In de floating village waren alle huizen gebouwd op palen zo’n 10 meter hoog. Doordat het droogseizoen is kon je mooi zien hoe ingenieus alles gebouwd is. Ook het leven in het dorp, wat voornamelijk draait om de visvangst was leuk om te aanschouwen. De laatste stop was bij Angkor Putt, een minigolf baan met replica’s van de tempels. Onze tuktuk chauffeur had nog nooit van minigolf gehoord dus dat wilde die ook wel eens proberen. Hij ging wel eerst even z’n helm halen, kennelijk dacht ie dat het iets heel gevaarlijks was haha.

Vervolgens gingen we met de lokale bus richting Phnom Penh, dit is zoals ik zou reizen en dat wilden m’n ouders ook wel ervaren. Nog even van bus wisselen, roggellen op de grond en van alles in- en uitladen, alles kwam voorbij. Nou hadden we al gehoord dat de wegen in Cambodja slecht zouden zijn, maar ik dacht hoe erg kan het zijn na ruim een half jaar Azië… Nou er was niet over gelogen, want de weg was niet alleen slecht, hele stukken was er gewoon geen weg te bekennen, behalve een of andere zandmassa! Zelfs in de bus hadden onze mondkapjes nog best van pas kunnen komen, het stof kwamen namelijk door alle gaten en kieren naar binnen en het zicht voor de bus was ook volledig weg. Aangekomen in Phnom Penh na een lange, maar prima rit, bleek er iets mis te zijn gegaan bij het hotel waardoor er geen kamers waren. Nadat ik me even goed boos had gemaakt werd het opgelost en zaten we uiteindelijk in een prima ander hotel!

Waar Siem Reap meer een gezellige, knusse stad was, is Phnom Penh meer een grote stad, met meer verkeer en viezigheid. Hier zijn we naar de Killing Fields geweest (plek vol massagraven uit de oorlog), de Tuol Sleng gevangenis (waar tijdens de oorlog mensen gevangen zaten en gemarteld werden), het koninklijk paleis, enkele tempels en wat leuke lokale marktjes met groente, fruit, vlees en vis.

De laatste paar dagen zaten we in een luxe hotel aan het strand in Sihanoukville. Hier hebben we een boot/snorkeltocht gedaan en verder lekker gerelaxed!

Cool
Ik heb erg genoten van deze 2 weken met mijn lieve paps en mams, bovenal natuurlijk door hun gezelschap, maar ook de ‘vakantie’ die ik even heb gehad tussen m’n backpackleventje door met een privé kamer, ontbijtjes en verwennerij. Maar ook dat ik ze een beetje heb kunnen laten zien hoe ik nu al een half jaar leef, wat er allemaal komt kijken bij het vervoer/excursies etc regelen en hoe ik overal mee omga. Heb ik ze nieuwe gerechten en fruit laten proeven waar ik zo’n fan van ben en nog veel meer! Dus dank jullie wel voor deze onvergetelijke 2 weken!
Laughing
Jullie gaan nu weer terug naar het koude kikkerlandje en ik ga verder met het ‘laatste stukje’ van mijn mooie reis (heel gek maar zo voelt dat wel een beetje), over 3,5 maand ben ik er weer!!

Liefs, Claudia

Oh ja, de foto’s staan zowel onder het kopje Thailand als Cambodja..

Filmpje van het skydiven: https://youtu.be/yZP9karGiz0

Reacties

Reacties

Mams

Jij ook bedankt ! Het was geweldig om een paar weken met je mee te reizen en fijn om je even een beetje te 'verwennen'. Geniet maar lekker verder van alles wat nog komen gaat. Xx

Papa

Wij hebben genoten van Cambodja en zijn een ervaring rijker. Nog een goeie reis verder, waarbij je nog meer mooie dingen zal zien. Tot over 3,5 maand!

Sonja

Weer een mooi verhaal om te lezen. Je hebt weer genoeg meegemaakt. Heerlijk voor je dat je ouders er twee weken waren. Heb vele mooie foto's gezien van je ouders op FB. Nog 3,5 maand genieten, veel plezier!
Groetjes van ons X

Myriam Kuijsters

Fijn en mooi hoor dat het verblijf met je paps en mams zo FANTASTISCH is verlopen, zal wel weer even wennen zijn om het backpack wereldje op te pakken na weer even luxe geproefd te hebben, tenminste dat had ik wel nadat mijn ouders mij hadden bezocht in Brasil. Maar hopelijk gaat die knop weer om en GENIET je zoals vanouds !!! Dikke knuf Myriam

Belinda

Fijn om te horen dat je t zo naar je zin hebt, en dat je het ook nog met je ouders hebt kunnen delen.

Veel plezier nog en geniet van al het moois!

Liefs
Belinda

Diane

Jaloersmakende foto's weer! Aan je huidskleur te zien is het tijd om daar te vertrekken hoor ;) Geniet van je laatste maanden in Azië! Xxx

Belinda

Tjee Claudia, wat een fantastische verhalen laat je ons toch allemaal lezen. Je maakt echt heel veel mee, dat kan niemand je meer afpakken haha. Wat een topjaar zul je hebben (gehad).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!