7. Sri Lanka 15aug – 27aug / Negombo, Anuradhapura, Trincomalee, Dambulla

Oepsie al zo’n 2 weken zonder blog en jullie vragen je vast af hoe het mij vergaat in dit nieuwe land… Ik had me ff een paar dagen teruggetrokken in m’n holletje (geen grap! zie verderop in m’n blog), maar wees gerust, jullie geduld wordt nu rijkelijk beloond!

Laughing

Laat ik bij het begin beginnen. Vanuit India was het 50/55 min vliegen naar Sri Lanka, dus voordat we goed en wel opgestegen waren konden we de daling alweer inzetten. Mijn idee was dat Sri Lanka een soort mini India zou zijn, maar het is toch echt wel anders! Sri Lanka is een stuk moderner/ontwikkelder en zoveel meer ingesteld op toeristen. Op het vliegveld kon ik m’n ogen al niet geloven, zoveel witte mensen had ik in 1,5 maand India bij elkaar nog niet eens gezien! Vervolgens kon ik op het busstation gewoon een tijdje op de bus wachten zonder dat honderden mensen hun nek verdraaiden om me aan te gapen.

Het straatbeeld is ook al zo anders, doordat er vrijwel geen sari’s meer te zien zijn, maar ‘normale’ kleding. En waar in India alle vrouwen hun haar in een mega lange vlecht hadden, zie je hier allerlei kapsels voorbij komen. Je hoort ook overal muziek, in de bussen, uit tuktuks, op straat, en niet de Bollywood muziek wat je na een tijdje wel zat wordt, maar leuke ritmische muziek, wat me een beetje doet denken aan Caribische/Jamaicaanse muziek. Ook wordt er hier een stuk minder getoeterd (lees; in Nederland zou iedereen nog steeds een boete krijgen voor onnodig gebruik) en vind ik de armoede die je ziet vanuit de bus en op straat een stuk minder.

Ik moet bij alles natuurlijk zeggen dat ik Sri Lanka zie na 1,5 maand India en het dus daarmee vergelijk, waardoor veel ‘meevalt’. Van andere Europese reizigers, die gewoon voor 2/3 weken vakantie komen, heb ik gehoord dat zij dingen soms anders beleven, wanneer je het ziet ten opzichte van de westerse wereld. Tevens is mijn standaard na 2 maanden zeer low budget reizen in Azië erg laag geworden vrees ik haha.. Bij veel (bad)kamers denk ik, ja ziet er best goed uit! Terwijl, als ik er later over na ga denken, er toch best veel gebreken waren, maar agh ja het went laten we maar zeggen! Over een jaar lijkt het waarschijnlijk alsof ik een reusachtig paleis woon als ik weer in m’n eigen huisje zit!

Smile

Maar goed, na aankomst zijn we naar het plaatsje Negombo gegaan, wat een stukje boven de hoofdstad Colombo ligt. Ik wilde in Colombo m’n visum verlengen, standaard is 30 dagen, maar wil hier waarschijnlijk ook zo’n 2 weken gaan werken. Het regelen zou waarschijnlijk enkele dagen duren, waardoor het ons fijner leek om in Negombo te zitten, wat aan het strand ligt, dan 4/5 dagen midden in de stad. Het hostel was een paar passen van het strand (wat overigens niet erg mooi/schoon was) en in een straat met allemaal hostels/guesthouses/restaurants, wat een welkom begin was na India. Het verlengen van het visum bleek heel simpel, normaal kan je het zelfs dezelfde dag nog ophalen, maar omdat er die dag verkiezingen waren kon ik 2 dagen later m’n paspoort met stempel weer oppikken. Op deze dagen heb ik ook Colombo bezocht, een grote stad, maar met veel mooie, historische gebouwen, tempels, marktjes etc.

De volgende plaats was Anuradhapura, een plaats met ruïnes, stupa’s, tempels en boeddha beelden (hier overal Boeddha’s, wat je in India ook vrijwel niet zag). We hebben hier alleen het gedeelte gedaan dat we gratis of tegen een kleine vergoeding konden zien. In Sri Lanka moet je namelijk voor alle bezienswaardigheden in de bekende ‘driehoek’ fors betalen, wat wil zeggen 25/30 dollar (alleen de toeristen), wat voor hier, en voor mij met een dagbudget van €20, behoorlijk wat is. Keuzes maken dus wat te doen… In plaats daarvan zijn we naar een plaatsje in de buurt gegaan, Mihintale, wat ik persoonlijk misschien nog wel leuker vond! Wederom trappen lopen tot je erbij neer valt! Ze hielden er vroeger kennelijk van om alles zo hoog mogelijk te bouwen, wat gezien het uitzicht vanaf de stupa’s/tempels zeer begrijpelijk is en zo doe ik tenminste ook nog iets aan m’n conditie af en toe!

Smile

Vervolgens gingen we naar Trincomalee, waar ik, jawel, verbleef in een backpacker cave/rabbit hole (zie foto’s!). Haha wat een geweldige ervaring weer, maar het ging vooral om de locatie, namelijk direct aan het strand!! En in tegenstelling tot het strand in Negombo, was dit er een zoals je alleen op plaatjes voorbij ziet komen, met helder blauw water, schone stranden, ligbedjes erbij, wat wil een mens nog meer! Ik heb hier dan ook 4 dagen lekker helemaal niks gedaan en echt ff genoten van zon/zee/strand en zelfs een beachparty op de dag dat ik aankwam!

Cool
Het slapen in m’n grotje was ok, behalve dat zo’n mooie locatie als nadeel heeft, dat de zon wanneer hij om 6 uur op komt recht in je gezicht schijnt (deur moet echt open ’s nachts, anders leg je het lootje), waardoor je eigenlijk zonnebrand moet gaan smeren en op zoek moet naar je zonnebril mocht je nog verder willen slapen (in de broeikas die het dan al geworden is). Dit betekende dus elke dag vroeg op en lekker genieten van de enorm lange dag die nog in het verschiet lag!

De afgelopen 2 dagen was ik in Dambulla, waar ik de golden tempel en cave tempels heb bezocht en een uitstapje heb gemaakt naar Sigiriya (grote berg/rots, waar vroeger paleis op gebouwd werd). Ondanks de kosten is dit toch wel een van de highlights in Sri Lanka die je gezien moet hebben en dus weer lekker klimmen, klimmen, klimmen!

De eerste week in Sri Lanka heb ik nog samen met Pilar gereisd, daarna waren er eigenlijk telkens wel mensen waarmee ik 1/2 dagen ben opgetrokken of samen kon eten of een spelletje doen. Leuk om zoveel verschillende, diverse mensen te ontmoeten en hun verhalen te horen! Ik voel me ook nog steeds uitstekend, ben niet ziek, heb niks raars meegemaakt, totaal geen heimwee (sorry :p) en vermaak me nog steeds prima!

Sri Lanka foto’s/route staan online, dus have fun checking it en jullie horen weer van me!

Liefs, Claudia

Reacties

Reacties

Sonja

Weer heerlijk om te lezen Claudia, en fijn dat het goed met je gaat!
Dikke kus van ons.
Sonja en de mannen

Myriam

Hey Claudia,
Ik had al geen beeld/idee over Sri Lanka, wat fijn dat jij dat dan creërt !!! Zodat ik dan kan meegenieten, weliswaar op afstand, tja you can't have it all, behalve jij dan !!! Enjou, Dikke knuf, Myriam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!