6. India 06aug – 14aug / Thanjavur, Trichy, Rameswaram, Kanyakumari, Madurai

Alweer mijn laatste blog vanuit het mooie, bizarre, kleurrijke, chaotische, fantastische India! Sinds mijn vorige blog heb ik een hoop plaatsen bezocht en weer een hoop kilometers afgelegd, maar wel alles nog gedaan wat op mijn wensenlijstje stond.

Smile

Om te beginnen naar Thanjavur en Trichy, waar ik een paleis en tempels heb bezocht. Helaas stond een groot deel van de tempels in de steigers, maar ondanks dat kon je toch zien hoe geweldig mooi en kleurrijk het enorme complex was. Vooral Thanjavur vond ik geen prettige stad en allebei waren vrij primitief, als in geen wifi, kamers zonder wasbak(?!) of zonder westers toilet, waardoor ik in beide maar 1 nacht ben gebleven, om weer door te gaan.

Mijn volgende bestemming Rameswaram, was een pelgrimsoord. Busladingen hindoes komen hiernaar toe om te baden in het ‘heilige’ water van de zee en in de tempel. De tempel ging om 4 uur ’s ochtends open, wat ik iets te overdreven vond… Ik ging om 7 uur, maar zag tot mijn verbazing al duizenden mensen rondom de tempel en wachtend in enorme rijen op hun bad, alsof ze voor de topattractie van de Efteling stonden, bizar! Binnen krioelde het dan ook van de drijfnatte mensen, die van het ene bad (als in mannetjes die emmers water over de menigte gooien) naar het volgende liepen.

In de tempel werd ik aangesproken (ofcourse..) door een jongen die vroeg waar ik vandaan kwam, wat ik van India vond etc. Na een tijdje ging hij even kijken bij het baden en ben ik verder alleen door de tempel gelopen, waarna ik door de menigte terug ging naar mijn hotel. Nog geen 5sec in mijn kamer, stond die jongen ineens in de deuropening! Hij zei dat hij me al die tijd gevolgd was en had geobserveerd hoe iedereen naar me keek en iets van me wilde. En hij vroeg zich af wat ik daarvan vond, wat betreft mijn privacy… Uhh hallo gast, privacy, je staat verdorie in m’n kamer!!!

’S middags heb ik een tochtje gedaan naar Dhanuskodi/Adam’s Bridge, waar vandaan het maar 30km is naar Sri Lanka (helaas kon ik het nog niet zien liggen, dus toch nog maar een paar dagen wachten). Een leuke jeeptour over het strand en door het water bracht ons naar het laatste puntje aan zee.

De volgende plaats Kanyakumari is het aller zuidelijkste puntje van India, waar 3 zeeën samen komen, wat ik overigens niet kon zien, behalve dat de zee erg wild was en het er enorm waaide. Verder hier ook weer een tempel en 2 kleine eilandjes waar je met een ferry heen kon, waarop een tempel en een enorm standbeeld stonden.

Dan mijn laatste plaats in India, Madurai, waar ik ook weer herenigd ben met Pilar (Chili), met wie ik een paar weken terug ook even samen had gereisd en met wie ik nu nog een paar dagen in India doorbreng voordat we samen richting Sri Lanka gaan. Ook in deze plaats weer een paleis en een enorm tempelcomplex en de laatste dag hebben we met een fietsriskja een citytour gedaan, oa langs de flowermarket en het Gandhi museum.

Nog een paar laatste noemenswaardigheden van India:

  • Iedereen staat hier ongegeneerd de hele dag te boeren, roggelen, aan z’n zaakie te krabben of te plassen (als het daar als bij blijft en ook vrouwen).
  • Overal, maar dan ook overal zijn koeien! De meeste lopen los, maar het blijft toch een gek gezegd als mensen hun koe aan een lijntje aan het uitlaten zijn.
  • Mannen lopen hier vaak hand in hand / arm om elkaar, en nee ze zijn niet verliefd, dat is hier heel normaal (maar man en vrouw oh nee!).
  • Ga op de meeste plekken vooral niet op zoek naar een afvalbak. Het voelt in het begin een beetje gek, maar gooi het gewoon op straat.

50 dagen India, dat was het dan…! Stiekem ben ik toch wel een beetje trots op mezelf dat ik dit land voor het grootste deel in m’n eentje heb doorkruist en overleefd, want eigenlijk is er niks geks, ongemakkelijks of wat dan ook te noemen. Het alleen reizen is me heel goed afgegaan, ik heb me geen seconde eenzaam gevoeld en me prima vermaakt met alles uitzoeken, m’n ereader, mp3 en puzzelboekjes.

Smile

Toch kijk ik wel uit naar een nieuw land, met hopelijk wat meer toeristen, wat meer gezelligheid, wat meer te doen in de avonden (want wat betreft is India maar een dooie boel) en ook af en toe wat kunnen relaxen aan het strand!

Cool
Het zal nog niet zo zijn als in Zuidoost Azië, waar ik daarna heen ga, maar hopelijk al wel iets meer!

India je was geweldig, Sri Lank here I come!!

Liefs, Claudia

Reacties

Reacties

Mama

Wij zijn ook heel trots op je ????
Geweldig om zo met je mee te reizen.
Super hoe je t allemaal organiseert en regelt steeds.
Ervaringen voor 't leven!!

Mama

!!!! natuurlijk haha

Nadia

Hahahha privacy? Hier? Dat bestaat niet toch?! Veel te gek! Grappig verhaal weer! Veel plezier in Sri Lanka, gaat je vast ook erg goed bevallen!

Claudia

Goed van je hoor en fijn dat je zo geniet, die ervaring nemen ze nooit meer van je af!! Hellen xxx

wilma

wat een geweldige ervaringen doe je op het zou bijna verplicht moeten worden om een tijdje alleen over de wereld te reizen zou de mens ook iets socialer van worden. Kijk nu alweer uit naar je nieuwe verhalen en mooie foto's. xx

Anke

Niet alleen een kleurrijk verhaal maar ook prachtig kleurrijke foto's!
Hopelijk heb je het net zo naar je zin in Sri Lanka :)

Myriam

He Claudia, TOP hoor dat je Indiä met zo'n good feeling kan afsluiten en dat allemaal door jezelf bereikt !!!Op naar Sri Lanka en ikke reis op afstand met je mee !!! Liefs, Myriam

Diane

Stoer allemaal hoor Claudia! Ik ben ook zeker trots op je :), ik doe het je niet na denk ik..
En wat een creep was die jongen!
Op naar het volgende land, ik ben benieuwd! xx

ineke

Hoi Claudia!

Ik lees al vanaf het begin van je reis met je mee.
Joh,wat kan jij levendig vertellen,je ziet het bijna voor je allemaal.
Er schuilt een echte schrijfster in je!
Wat maak je veel mee,ik ben al benieuwd wat je in Sri Lanka allemaal gaat beleven!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!