4. India 17jul – 27jul / Mysore, Hampi, Bangalore

Mijn tweede blog eindigde ik in de provincie Kerala, waarna ik de bus nam naar Mysore, gelegen in de provincie Karnataka. Elke provincie kan je bijna zien als een land opzich en dit bleek ook gedurende de busrit. Je zag het landschap en de mensen veranderen. Weg met de palmbomen, en daarvoor in de plaats zand, slechtere wegen, ossenkarren, armer uitziende huisjes, kortom binnen 4 uur leek ik wel een stap terug gedaan te hebben in de tijd.

Mysore was een grotere stad, met dus ook genoeg moderne aspecten. Ik verbleef hier in een hostel dat net 1,5 maand open was, overal was aan gedacht en het was dan ook heerlijk om hier een aantal nachten te verblijven. De eigenaren waren ook super aardig en hebben me meegenomen op een fietstochtje (25km) naar de Chamundi Hill (+beklimming van 1100 treden), naar de bioscoop en uit eten. Daarnaast heb ik het paleis bezocht, overdag en ’s avonds vanwege de lichtjes, de dierentuin, de lokale markt en nog een zomerpaleis en enkele tempels in naburige dorpjes.

Waar ik in Kerala nog vrij normaal over straat kon, was het vanaf hier over met de rust… Zowel in de dierentuin, als het paleis en het zomerpaleis, bleek dat dit plekken zijn waar ook lokale toeristen graag heen gaan. En lokale toeristen in combinatie met Claudia betekend AANVALLUHH!!! Af en toe is het best leuk, maar vooral wanneer je in je eentje bent en er niemand is om je te redden wanneer er nog 20 man om je heen staan, te wachten op hun fotomoment, dan is het ook best wel vermoeiend. Ook ik wil namelijk even een kijkje nemen bij het paleis of die olifant, waar ik toch eigenlijk voor gekomen was. Eenmaal in het zomerpaleis mochten er geen foto’s gemaakt worden, heerlijk rustig, maar zodra ik ook maar 1 teen over de uitgangsdrempel zette, stond er alweer een dromme te wachten haha.

Smile
En in de dierentuin misten mensen gewoon enkele dieren, omdat ik aan de andere kant liep en dat toch echt stukken interessanter was! Af en toe heb ik dus maar even heel onaardig NEE moeten verkondigen, anders had ik er nu nog gestaan…

Vervolgens ben ik naar Hampi gegaan, waar ik voor €2,90 per nacht een eigen hutje met hangmat had.

Laughing
Hampi is een oude stad, die nu nog bestaat uit ruines, tempels en een mooie omgeving. Ik kwam aan in de ochtend en ging even een rondje lopen. Ik bezocht een tempel die nog in gebruik was en meerdere malen wees iemand mij erop dat ik een stukje verderop gratis kon lunchen. Nadat het voor de 5e keer gezegd werd, ging ik toch maar even kijken. Er was een ruimte waar je een dienblad kon pakken, uit een grote pan een mega schep rijst kreeg en uit de volgende pan een schep smurrie. Op de grond zitten en eten (met de rechterhand!). Gratis lunch, gezelligheid tijdens het eten en een ervaring rijker! Daarna ging ik nog een rondje lopen langs de ruines, waar allemaal lokale gezinnen in de schaduw van de oude tempels zitten te ‘picknicken’. Ik werd geroepen dat ik moest komen en mee moest eten. Ik had natuurlijk net gegeten, maar het leek me toch wel leuk, dus daar ging ik weer. Ik kreeg een plateau met van alles erop (alle pannen en potjes waren van huis meegenomen), het smaakte heerlijk en voor het gezin was het een enorme eer en zeer vermakelijk om mij hun eten te zien eten. Goeie binnenkomer dus in Hampi, 2x gratis lunch op 1 dag! De dagen erna heb gefietst langs de andere plekken en de monkeytemple bezocht. Van deze laatste heb ik als aandenken een paar krassen op mijn arm overgehouden… Zijn al die dure Rabiës injecties toch niet voor niets geweest!

Als laatste plaats in Karnataka bezocht ik Bangalore, een stad waarvan veel mensen zeiden dat ik die best over kon slaan. Ik bleef hier dan ook maar 1 nacht, voordat ik door zou gaan naar de staat Tamil Nadu, en dit was voor mij ook meer dan genoeg. Ik hou van steden, maar deze stad is enorm (bijna net zoveel inwoners als heel Nederland), het stinkt op veel plekken naar riool en er is inderdaad ook niet heel veel te zien.

Deze plaatsen lagen allemaal best een eindje van elkaar en ik heb voor alle reizen dan ook een (sleeper) nachttrein of nachtbus genomen. Zo was ik niet 3 dagen kwijt aan alleen maar reizen en het scheelt weer geld doordat je op deze dagen geen accommodatie nodig hebt. Van tevoren was ik hier best wel huiverig voor, met het idee geen oog dicht te doen. Maar uiteindelijk viel het alles mee en heb ik alle keren nog best redelijk geslapen! Wanneer je een ‘sleeper’ boekt heb je echt een ‘bed’ in de trein/bus, en met muziek in de oren tegen de herrie en stevig liggen zodat je er door al het gehobbel niet uitvliegt, is het best te doen!

Dit waren mijn belevingen in Karnataka, ik heb er ook weer een zooitje foto’s opgezet (een behoorlijk aantal, sorry ik kan niet zo goed kiezen :p) en mijn route geüpdate. Hierna ga ik naar Tamil Nadu voor mijn laatste 3 weken in India (ben er alweer een maand!), waar ik eerst een van de projecten ga bezoeken waar Marcella vorig jaar is geweest. Jullie lezen hier ongetwijfeld meer over in mijn volgende blog!

Liefs, Claudia

Reacties

Reacties

Sheena

wauw... claudia! alweer een maand weg, wat gaat dat snel.
Toch knap dat je nog steeds geen rommeltjes in je tummy hebt gehad van het eten daar. :P
have fun nog en kijk uit naar je volgende blog.

Pinky

Claudia great to read about ur experience.....have a good journey .....and enjoi

Nadia

Hahahah Clau! Aanvalluhh!! Nouja, geniet er nog maar even van, want waarschijnlijk is het in de landen waar je straks heen gaat iets minder. Wel tof dat het je allemaal nog steeds zo goed bevalt en leuk meedoet met de locals!

Myriam

Nouuu het fenomeen met Claudia op de foto, dat klinkt mij niet vreemd, dat heb ik ook mee mogen maken, overal waar wij kwamen was jij zeker aan de beurt for a picture.
Dus je gaat India verlaten, o ben benieuwd naar je volgende bloq.
Geniet maar voort !!!
Liefs, Myriam

Thea

Nou, ik heb weer genoten van je dappere avontuur. Je maakt heel wat mee. Ik hoop dat het vervolg net zo prettig en indrukwekkend wordt.

Marieke

Jeetje Clau, wat een andere (mooie) wereld!
Leuk om te lezen, je ziet het bijna voor je :-)
Veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag!
Grtzz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!