2. India 04jul – 16jul / Kumily, Munnar, Fort Cochin, Kalpetta

Alweer 3 weken in het prachtige India, in de staat Kerala, ook wel genoemd: God’s own country! Wellicht bekend ben ik niet gelovig (nee sorry nog steeds niet..), maar misschien kan iemand hem er toch even voor bedanken namens mij, want wat een mooie omgeving en wat een geweldig lieve mensen.

Laughing

Na mijn vorige blog ben ik naar Kumily gegaan, waar ik Pilar (Chili) ontmoette. Ze kwam aan op mijn verjaardag, dus we hebben er samen een leuke dag van gemaakt. Olifant gereden en gevoerd (echt wauw wat zijn die beesten groot en mooi !), teveel taart gegeten en ’s avonds een geweldige kookworkshop met als verrassing nog een verjaardagstaart namens Micha!

Smile
De volgende dag ontmoetten we Debora (Spanje) en Jay (Noord-India) met wie we een week lang samen hebben gereisd, wat erg gezellig was. In Kumily hebben we nog een trekking gedaan door het national park (helaas geen dieren gezien vanwege de moesson), gefietst naar een specerijen plantage en een traditionele voorstelling bijgewoond. Deze voorstelling werd aangekondigd als iets met dans, maar in werkelijkheid ging het alleen maar om gezichtsuitdrukkingen en (bewegingen met) de ogen. Mocht ik volgend jaar geen baan kunnen vinden, dan kan ik altijd dit nog gaan doen met mijn ogen haha… Oh ja voor het geval ik het zelf nog niet wist, helpt elke dag wel iemand me even herinneren aan het feit dat ik mooie ogen heb.Soms ga ik dus maar even incognito achter m’n zonnebril(ook als er geen zon is) om iets minder op te vallen.
Cool

Munnar was de volgende bestemming, meer in het binnenland gelegen in de bergen, waar het weer een stuk minder was, vrijwel alleen maar regen. We zijn hier van het view point (zonder view door het slechte weer..) naar beneden gewandeld, tussen de theevelden door, waar deze regio om bekend staat, met een grote waterval aan het eind. Na deze natte en relatief koude dagen was het heerlijk om vervolgens naar Fort Cochin te gaan, gelegen aan de kust en deze dagen nog heerlijk zonnig ook! We hebben alle bezienswaardigheden bezocht (vissers, kerken, Dutch cemetary (gesloten), Dutch palace (geen paleis), joodse wijk) en het was het een zeer fijne plaats om te verblijven, ook met meer backpackers om een praatje mee te maken of een hapje mee te eten. Mijn reisgenoten van de afgelopen week gingen hier allemaal een andere kant op en ik besloot om nog 2 dagen langer te blijven. Even genieten van het mooie weer en lekker tijd voor mezelf. Momenteel vind ik beide wel wat hebben, alleen reizen en met anderen. Het is gezellig om van alles met elkaar te beleven, maar het kan op sommige momenten ook best vermoeiend zijn. En het alleen reizen geeft mij toch telkens weer de uitdaging om heelhuids op een nieuwe bestemming aan te komen, van alles te ondernemen en leuke mensen te ontmoeten. Voor nu dus prima, om die afwisseling te hebben!

Momenteel ben ik in Kalpetta, waar ik vandaag een soort eigen hop-on-hop-off tour heb gedaan, met denk ik zo’n 7 bussen (ben de tel kwijt geraakt..). Het hoogtepunt was de Edakkal Caves; een ware beklimming ernaar toe, met aapjes onderweg en mooie grotten en een fenomenaal uitzicht als beloning.

Nog wat eigenaardigheden van India die ik jullie niet wil onthouden:

Wisselgeld: uit de automaat krijg je vrijwel alleen maar 1000 roepie (€14) biljetten, wat hier best veel geld is. Klein wisselgeld bij de winkeltjes/kraampjes is helaas vrij zeldzaam, waardoor het kopen van een flesje water van 20 roepie nog best wel eens een opgave is. Wanneer het wisselgeld echt niet aanwezig ik, geven ze je bij het kopen van een paar koekjes, in plaats van een aantal muntjes wisselgeld, gewoon een paar chocolaatjes. Of wanneer je groenten gaat kopen voor de curry een aantal limoenen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan…

Douche: ik vertelde de vorige keer al over de koude douches. Maar bij sommige hotels erna bleek er wel warm water zijn, alleen kwam dit uit de lage kraan die zich in de douche bevind. Op deze plekken is het dus kiezen tussen of een normale, maar koude douche, of warm water maar douchen met een emmertje. Waarom het warme water niet een halve meter hoger eruit kan komen, tja het blijft Indische logica denk ik...

Dan heb ik nog genoeg te vertellen over de lokale bussen, dus daar zal ik een aparte blog aan wijden. Morgen verlaat ik deze prachtige staat Kerala en ga ik door naar het zuiden van Karnataka. Van de afgelopen weken heb ik ook nog wat foto’s geplaatst en mijn route kan je terugvinden op de kaart!

Liefs, Claudia

Reacties

Reacties

hellen

Leuke verhalen, een hele administratie op zich, veel plezier!

Nadia

Hee Clau! Gaaf verhaal weer! Super leuk ook om al die foto's te zien :) Veel bekende dingen! Ik moest echt lachen ook om Cochin, Dutch Palace, geen paleis... dat is precies wat ik dacht toen ik daar was... Waar is het paleis dan!? Mooi ook dat je al leuke mensen ontmoet hebt onderweg! Gaat erg snel! Was het heel erg wennen met meerdere mensen op 1 kamer of viel dat wel mee? Veel plezier nog!!

wilma

kind wat maak je al leuke dingen mee en dan te bedenken dat je nog geen maand weg bent geweldig. Veel plezier de komende tijd.

Mama

Wat een leuk verhaal en mooie foto's weer !! xx

Belinda

Tjee Claudia wat een fantastisch mooie verhalen en dingen heb je gezien. Geniet ervan en ik blijf je volgen!

Talitha

Wow!! Het klinkt zo gaaf allemaal! En herkenbaar!! Dat geld, het geweldige landschap, koud water en de muggen... haha.. Het went vanzelf :) Veel plezier! xxx

Pinky

Claudia.....a great experience you are having here....it is nice to be a part of your journey.....
Would be a constant reader of ur blog:)

Myriam

Hey Claudia, Inderdaad alweer een mooi verhaal en prachtige foto's.
Uh wanneer was jij jarig ?!?! Juli dan toch !! Ik namelijk de 12de, maar kan me nie herinneren dat ik weet dat jij dat ook bent.
Terwijl we in Inidia nog een horoscooptest hebben gedaan, hihi, weet je nog !?!?!
Ahfijn alsnog GEFELICITEERD !!!! en ja die TAART kon atuurlijk niet uitblijven, hihi !! Trouwens ook een mooitje !!
En eindelijk is het ervan gekomen, een olifantenrit dan toch !!
Leuk dat je al vvr en nadelen ziet van samen en alleen, tja meid tis niet alleen een reis door landen, tis ook een reis met jezelf !!! Maar het gaat en je doet het goed zo te lezen.
GEIET maar verders.
Liefs, Myr

Sheena

Hey clau! Super leuk verhaal weer! Ik hou er zo van!
Je hebt al onwijs veel gedaan en nog maar zo 'kort'' weg.
Ik kijk nu al uit naar je volgende blog.
Have fun!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!